Tjekliste inden første løn

Svar og information
  • Registrer dig som arbejdsgiver
    Inden du laver den første løn, skal du registrere virksomheden som arbejdsgiver. Tilmeldingen skal ske på virk.dk. Du skal være registreret, inden du kan indberette løn, ATP og skat.
  • Udarbejd en ansættelseskontrakt
    Alle nye medarbejder skal have en ansættelseskontrakt.
    Du kan med fordel læse mere i JuraGuiden, hvor du kan finde juridisk hjælp til ansættelseskontrakter. (indsæt link)
  • Arbejdsskadeforsikring
    Efter den første medarbejder er ansat, skal du tegne en arbejdsskadeforsikring. Forsikringen skal dække medarbejderen økonomisk, hvis der sker en arbejdsulykke.
  • Indberet løn
    Når medarbejderen skal have løn udbetalt, skal du lave en lønseddel. Der skal udover løn indberettes feriepenge, ATP, pension mm.
  • Arbejdspladsvurdering - APV
    Når du har ansat en medarbejder, skal der udarbejdes en arbejdspladsvurdering (APV). En arbejdspladsvurdering skal klarlægge, om arbejdspladsen har et godt arbejdsmiljø.
  • Personalehåndbog
    En personalehåndbog kan udarbejdes for at give medarbejdere en lettere forståelse af virksomheden og hvilke regler, der gælder.
  • Arbejdsgiverforening
    Som arbejdsgiver kan du melde dig ind i en arbejdsgiverforening. Valg af arbejdsgiverforening afhænger af, hvilken branche din virksomhed tilhører.

RGB_Fordele_100_