Vælg den korrekte indkomsttype til din medarbejder

Svar og information

Hvis din medarbejder har en anden indkomsttype end Normal (A-indkomsttype) i eIndkomst hos SKAT, skal du indberette indkomsttypen på medarbejderens stamoplysninger, under afsnittet Skat.

I skemaet herunder kan du se de indkomsttyper, som kan indberettes via DataLøn:

Normal=Almindelige medarbejdere
04=Personer, der modtager anden personlig indkomst, hvoraf der ikke skal betales AM-bidrag.
05=Personer, der alene får udbetalt B-indkomst. Hvis personen også har fået A-indkomst, bruges værdien 00. Ved indberetning af indkomsttype 05 skal der indberettes løn i løndel 27 eller 36 for at beløbet indberettes i den rigtige felt i eIndkomst.
08=

Personer, der beskattes efter §48E- forskerordningen. Medarbejdere skal oprettes med træk procent 27 for at Indkomsttype 08 bliver indberettet korrekt til eIndkomst.

Link til digital blanket kan findes her

09=AM-bidragsfri og A-skattefri løn i ansættelsesforholdet ved danske virksomheders udenlandske medarbejderes løn for arbejde udført i udlandet (indberettes f.eks. for nogle erhvervschauffører). Med denne indkomsttype kan alle almindelige løndele bruges.

Efter registreringen af indkomsttypeen har fundet sted, vil vi automatisk indberette den sammen med de lønoplysninger, der er kørt i lønsystemet for perioden. Du skal dog være opmærksom på, at de betingelser, der er oplistet først i denne artikel, skal være opfyldt for, at indberetningen til eIndkomst bliver korrekt.


Visma_DataLoen_GraphicElement_RGB-01

Har du brug for hjælp til at vælge den rigtige indkomsttype? Så er du altid velkommen til at ringe til os på 72 27 90 90.